Hydros styre ber om fullmakt til tilbakekjøp av aksjer

Under fullmakten vil styret kunne gjennomføre tilbakekjøp av inntil 2.808.810 av selskapets egne aksjer i markedet over en 18 måneders periode fra 12. mai 2004. Hver aksje kan kjøpes til kurser mellom 200 og 700 kroner.

Styret vil ved en senere generalforsamling foreslå å slette de tilbakekjøpte aksjer gjennom nedskriving av aksjekapitalen. Etter avtale med den norske stat, Hydros største aksjonær, vil styret samtidig foreslå sletting av en proporsjonal andel av statens aksjer. Statens eierandel vil ved dette forbli upåvirket av tilbakekjøpet. Vederlaget for statens aksjer vil bli satt til gjennomsnittlig oppnådd kurs i markedet for de øvrige aksjene, pluss en rente basert på NIBOR + 1 prosent, beregnet fra tidspunktene for kjøp av de korresponderende aksjer i markedet.

Samlet vil altså inntil 5 millioner aksjer kunne bli slettet, tilsvarende omlag 2 prosent av antall utestående aksjer. Beslutningene om sletting må treffes med minst 2/3 flertall av aksjene som er representert på generalforsamlingen.

Hydros ordinære generalforsamling vedtok i 2003 en tilsvarende fullmakt om tilbakekjøp. Under denne fullmakten har Hydro kjøpt tilbake 1.484.300 aksjer i markedet. Disse aksjene, samt 1.157.922 aksjer tilhørende den norske stat, ble vedtatt slettet på selskapets ekstraordinære generalforsamling 15. januar 2004. Styret foreslår at den resterende del av denne fullmakten trekkes tilbake.

Mobil
Kjetil Bakken