Ny IR-direktør i Statkraft

- Energibransjen er i forandring i Norge, Norden og Europa, og Statkraft er godt posisjonert til å skape store verdier for sin eier og hele det norske samfunn. Denne bransjen er kapitalkrevende, og jeg ser det som en spennende utfordring å bidra til at det skapes forståelse for selskapets strategi og forretningsmuligheter, sier Lindberg.

Lisbeth Lindberg er født i Bergen og er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole. Før fusjonen i DnB NOR var hun direktør for IR i Gjensidige NOR ASA. Fra 1991 til 2000 arbeidet hun i Orkla ASA. Hun bygget opp Orklas IR-funksjon og fra 1996 var hun direktør for informasjon og IR.  Lindberg har for øvrig innehatt ledende økonomi- og finansstillinger i andre firmaer.

Lindberg tok i sin tid initiativ til å opprette Norsk Investor Relations Forening midt på 90-tallet og var leder i foreningen fra 1995 til 1997.
Statkraft arbeider for å bli en ledende europeisk aktør innen miljøvennlig energi. Tuftet på over 100 års kunnskap og investeringer er konsernet godt rustet for videre vekst og utvikling - med en uttalt vilje til varig verdiskaping. Vi står for en bærekraftig utvikling både i miljømessig og økonomisk forstand. Årsresultatet for 2003 ble nær 4,8 milliarder kroner før skatt. Konsernet har en samlet kraftproduksjon på 42 TWh og er med det Nordens tredje største kraftprodusent og den nest største produsent av fornybar energi i Europa. Konsernet har ca. 2000 ansatte, inklusive selskapene Skagerak Energi og Trondheim Energiverk. Statkraft har også eierandeler i de norske kraftselskapene BKK, Agder Energi og Fjordkraft samt i svenske Sydkraft.