Hydro bygger ut italiensk valseverk

Hydro skal oppgradere sitt valseverk i Slim, Italia for å møte kundenes behov for kvalitetsprodukter av aluminium. Investeringen vil styrke Hydro Aluminium i Sør-Europa og selskapets posisjon som den ledende leverandør av valsede aluminiumprodukter i Europa.

Investeringen vil bety en utvidelse av Hydro Aluminium Slims kapasitet med ca. 10 prosent til ca. 90.000 tonn per år. Den vil også styrke verkets muligheter til å levere avanserte produkter for markeder som varmevekslere, emballasje og bygg, områder hvor Hydro allerede har en sterk konkurranseposisjon. Et nytt anlegg for kaldvalsing vil erstatte et eksisterende, gammet anlegg samtidig som skal anlegget for varmvalsing oppgraderes og den interne logistikken forbedres. Totale investeringer er anslått til ca. 410 millioner kroner, 49 millioner euro. Prosjektet vil stå ferdig i tredje kvartal i 2006. For å unngå tap av produksjon vil oppgraderingen av varmvalsen foregå i forbindelse med rutinemessig stans av anlegget i sommersesongene.

Andre deler av fabrikken i Slim, som støperi, folieproduksjonen og sluttbehandling er blitt modernisert de senere år. Denne investeringen fullfører dermed en modernisering av hele verdikjeden i Slim. HA Slim har ca. 550 ansatte.

- Hydro er det ledende selskapet i Europa når det gjelder valsede produkter, påpeker Svein Richar Brandtzæg, leder for Hydro Aluminium Rolled Products. - Slim utgjør en viktig del av vår strategi for å forbedre vår produktmiks og opprettholde en betydelig markedsandel i Italia, som er det nest største markedet i Europa.

- Denne investeringen vil bygge opp under Slims posisjon og samtidig gjøre det mulig for oss å ta del i fremtidig vekst i markedet, sier Brandtzæg.

Hydro er et ledende energi- og aluminiumselskap med virksomhet i mer enn 40 land. Hydro er et av verdens ledende produsenter av olje og gass til havs og den tredje største leverandøren av aluminium. Hydros 36.000 ansatte skaper verdier gjennom utvikling av løsninger som gjør kunder og lokalsamfunn verden over mer livskraftige.

Mobil
Thomas Knutzen