Endringer i generaldirektørens ansettelsesvilkår

Styret i Hydro har besluttet at det er hensiktsmessig å gjennomføre enkelte endringer i ansettelsesvilkårene for selskapets generaldirektør, i samsvar med praksis for god virksomhetsstyring.

Styret har ønsket å fjerne den tidligere ordningen, hvor generaldirektøren fra fylte 55 år hadde rett til syv års fortsatt tilknytning til selskapet i en annen funksjon med en viss nedtrapping av lønn. Styret ønsker dessuten at et sterkere interessefellesskap mellom generaldirektøren og selskapets aksjonærer skal sikres ved at generaldirektøren selv har betydelige verdier knyttet til aksjer i Hydro.

Omleggingen av ansettelsesavtalen medfører at den fremtidige økonomiske verdi for generaldirektør Eivind Reiten blir lavere enn den tidligere avtalen ga grunnlag for. Som kompensasjon for dette, har styret besluttet å endre pensjonsalderen fra 62 til 60 år for selskapets generaldirektør og å foreta en engangs utbetaling på 4 millioner kroner (om lag 1,8 millioner kroner etter skatt) til Reiten til kjøp av aksjer i Hydro. Reiten er forpliktet til et langsiktig eierskap for disse aksjene.

Mobil
Cecilie Ditlev-Simonsen