Hydro kjøper amerikansk olje- og gasselskap

Norsk Hydro ASA har i dag inngått avtale om å kjøpe det amerikanske olje- og gasselskapet Spinnaker Exploration Company for 2,45 milliarder dollar. Oppkjøpet vil betydelig styrke Hydros posisjon og vekstpotensial i den amerikanske delen av Mexicogulfen.

Oppkjøpet av Spinnaker Exploration vil gi et vesentlig bidrag til Hydros internasjonale olje- og gassproduksjon, som etter dette ventes å ha en samlet årlig vekst på rundt 40 prosent i perioden 2005-2008. Transaksjonen forventes å ha en positiv innvirkning på Hydros inntjening og kontantstrøm.

Avtalen, som er godkjent av begge selskapers besluttende organer, innebærer at Hydro betaler 65,50 dollar kontant per aksje for alle aksjene i Spinnaker Exploration. Den totale kjøpesum for aksjene er 2,45 milliarder dollar. I tillegg overtar Hydro Spinnakers netto rentebærende gjeld på om lag 110 millioner dollar. Avtalen forutsetter godkjenning av Spinnaker Explorations aksjonærer og amerikanske myndigheter.

Transaksjonen skal etter planen være gjennomført i fjerde kvartal i 2005.

- Oppkjøpet er en viktig del av Hydros internasjonale vekststrategi og vil utløse ny vekst og verdiskapingsmuligheter, sier Eivind Reiten, Hydros generaldirektør. - Vi mener dypvannspotensialet i Mexicogulfen er betydelig. Hydros ledende kompetanse på leting og produksjon på dypt vann, kombinert med Spinnakers ekspertise og portefølje i dette området, gir oss en god posisjon til å utvikle mulighetene under gunstige økonomiske rammebetingelser. - Jeg ser fram til å integrere Spinnaker Explorations portefølje og fremragende letekompetanse og ledelse i Hydros organisasjon, sier Reiten.

Spinnaker Exploration er et uavhengig Houston-basert energiselskap med virksomhet innenfor leting, utvikling og produksjon av olje og gass, hovedsakelig i Mexicogulfen. Selskapet har ca 80 ansatte i Houston, Texas, med en utmerket merittliste - det har boret 176 brønner i Gulfen, med en funnrate på 60 prosent. Selskapets omfattende seismiske database dekker mesteparten av Mexicogulfen, og porteføljen inneholder betydelige leteareal på dypt vann. I tillegg har Spinnaker Exploration leteposisjoner i Nigeria.

Spinnaker Explorations portefølje inneholder en rekke interessante utviklingsprosjekter. Totalproduksjon forventes å øke til om lag 50.000 fat oljeekvivalenter (foe) per dag innen 2008. Spinnaker Explorations nåværende produksjon er om lag 23.000 foe/dag. Selskapets totale reserver er estimert til 129 millioner fat.

Spinnaker Explorations viktigste eierinteresser på dypt vann i Mexicogulfen er:
Spinnaker Exploration produserer også olje og gass fra 38 blokker på sokkelen i Mexicogulfen. Spinnaker Explorations nåværende SEC-reserver er 62 millioner foe.

Hydro er allerede eierinteresser i funnene Telemark og Lorien i Mexicogulfen. Sammenslåingen med Spinnaker Explorations eierposisjoner gjør at Hydro blir en betydelig aktør i utvikling av Mexicogulfen i årene fremover.

Orkanen Katrina har kun hatt marginal påvirkning på Spinnaker Explorations aktiviteter. Spinnakers produksjon er nå på om lag 90 % av produksjonsnivå før orkanen inntraff.

Strategiske fordeler av transaksjonen:
- Bidrar med omfattende leteareal
- Gir bedre marginer oppstrøms gjennom høyere volumer i attraktivt skatteregime
- Funnet av Thunder Hawk bidrar med eierinteresser og lovende satellittprospekter
- Hydro kan utnytte sin tekniske ekspertise bedre og kapitalisere på sin dypvannskompetanse
- Internasjonal diversifisering gjennom større tilstedeværelse i Mexicogulfen og utvidet eksponering i Vest-Afrika gjennom tilgang på leteareal på dypt vann i Nigeria
Norsk Hydro er et ledende internasjonalt olje- og gasselskap som produserer omkring 575.000 foe/dag. Hydro er et Fortune 500-selskap som også er verdens tredje største integrerte aluminiumprodusent, med til sammen ca 35.000 ansatte i nærmere 40 land.
Hydro vil finansiere kjøpet fra egen kontantbeholdning. Selskapet har til hensikt å prissikre den kortsiktige olje- og gassproduksjonen fra Spinnaker Exploration for å sikre kortsiktig kontantstrøm fra produserende felt.
Mer informasjon om Norsk Hydro og transaksjonen er tilgjengelig på internett www.hydro.com

Pressekonferanse, webpresentasjon og telefonkonferanse
Hydro inviterer til analytikerpresentasjon og pressekonferanse mandag 19. september kl. 0900 v/ Generaldirektør Eivind Reiten. Presentasjonen vil bli holdt i Teatersalen i 2. etasje på Hotell Continental, Stortingsgt. 24-26.
Det vil bli anledning til å delta på en webpresentasjon kl. 11.30 samme dag. Informasjon om webpresentasjonen og telefonkonferansen finnes på http://www.hydro.com/no/investor_relations/index.html. Webpresentasjonen vil være tilgjengelig på våre nettsider www.hydro.com i to uker.
Se også Spinnaker Explorations webside www.spinnaker.com.

Mobil
Cecilie Ditlev-Simonsen